دنا پلاس در مقابل تندر پلاس

تندر 90 پلاس درواقع نسخه فیس‌لیفت تندر 90 از محصولات رنوی فرانسه است، که توسط ایران‌خودرو رونمایی شد. البته

توسط BASHARIATEMROOZ در 10 تیر 1399
آپلود عکس تندر 90 پلاس درواقع نسخه فیس‌لیفت تندر 90 از محصولات رنوی فرانسه است، که توسط ایران‌خودرو رونمایی شد. البته خاستگاه اصلی تندر 90 فرانسه نبوده و این خودرو در اصل توسط خودروسازی داچیا که یکی از نمایندگان رنو در رومانی است، تولید شده است. تندر 90 در سال 1386 به بازار ایران راه یافت که به دلیل کیفیت ساخت قابل‌قبول و عملکرد مناسب در قسمت فنی با استقبال خوبی مواجه شد. هدف از واردات این خودرو قرارگیری آن در فهرست خودروهای ارزان‌قیمت به‌عنوان جایگزینی برای پیکان بود که هیچ‌گاه محقق نشد. در مقابل دنا پلاس نیز که خود نسخه تغییریافته دنا است، به‌عنوان اولین خودروی لوکس ایرانی در سال 1388 با پشتیبانی ایران‌خودرو معرفی شد. طراحی ظاهری نسبتا مناسب و خدمات پس از فروش تضمین‌شده از عوامل موفقیت این خودروی ایرانی است. اگرچه رقابت اصلی این دو خودرو تنها در بخش قیمت انجام می‌گیرد، در متن پیش رو تلاش شده تا با بررسی قسمت‌های مختلف به یک شناخت نسبی از این دو خودروی پرفروش دست پیدا کنیم تا هنگام تصمیم‌گیری برای صرف هزینه خرید یکسان دید بهتری از امکاناتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، به دست آوریم. طراحی آپلود عکس در ابتدای ورود تندر 90 به بازارهای ایران به دلیل طراحی جعبه‌ای و ساده، این خودرو نتوانست بازخوردی مثبتی را دریافت کند. ازاین‌رو ایران‌خودرو با اعمال تغییرات ظاهری آن را تبدیل به یک خودروی لوکس و مطابق با استانداردهای روز کرد. نمای جلویی این خودرو یادآور هم‌وطن فرانسوی آن یعنی رنو ساندرو است. استفاده از نوارهای کرومی در بالای جلوپنجره و صندوق‌عقب، تغییر طراحی سپرها و آینه‌ها و طراحی جدید چراغ‌های اصلی مواردی است که چهره تندر 90 پلاس را با استانداردهای جدید متناسب کرده است. در مورد دنا پلاس نیز باوجوداینکه تغییرات اعمال‌شده محسوس نیستند اما توانسته‌اند چهره کلی خودرو را تحت تاثیر قرار دهند. طراحی متفاوت جلوپنجره در کنار استفاده هوشمندانه از خطوط منحنی بر روی بدنه چهره دلپذیری را به خودروی دنا پلاس بخشیده است. کابین تندر 90 نیز همچون ظاهر خارجی به دلیل سادگی بیش‌ازحد همواره موردانتقاد بود. ازاین‌رو در تندر 90 پلاس تلاش شده تا با تغییر قسمت‌های میانی داشبورد و رودری‌ها چهره شکیل‌تری به فضای داخلی این خودرو داده شود. هرچند پلاستیک مورداستفاده در ساخت کابین از نوع مرغوبی نیست اما عدم تغییر حالت آن در طولانی‌مدت یک امتیاز مثبت برای تندر 90 پلاس محسوب می‌شود. همچنین فضاسازی داخلی مناسب و حجم زیاد صندوق‌عقب این خودرو را به یک همراه خوب در مسافرت‌های راه دور تبدیل کرده است. ازآنجاکه دنا پلاس از ابتدا به‌عنوان یک خودروی لوکس ملی معرفی شد، طراحی کابین آن به استانداردهای روز طراحی نزدیک‌تر است. قرارگیری دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان و نورپردازی متفاوت پشت آمپر در کنار ترکیب چوب و پلاستیک در کابین، حس رانندگی با یک خودروی لوکس را در شما القا می‌کند. امکانات رفاهی تندر 90 پلاس در بخش امکانات رفاهی موفقیت چشمگیری به دست نیاورده است. تنها با استفاده از امکاناتی چون قابلیت تنظیم صندلی راننده متناسب با گودی کمر، شیشه‌های برقی در قسمت جلو و عقب و تهویه مطبوع دستی، دست به تلاش‌های ناموفقی برای بهبود امکانات رفاهی خود نسبت به تندر 90 زده است. در بخش امکانات رفاهی دنا پلاس توانسته گوی سبقت را نه‌تنها از رقیب خود بلکه از تمامی خودروهای داخلی برباید و لیست کاملی از امکانات را ارائه دهد. صفحه‌نمایش مجهز به GPS، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار با دریچه تهویه در عقب، دی‌لایت، چراغ نقشه‌خوان، امکان تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین، آینه‌های جانبی برقی مجهز به راهنما و تاشونده خودکار، شیشه‌های ضد اشعه، سیستم عیب‌یابی هوشمند و سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک تنها برخی از امکاناتی است که توانسته دنا پلاس را در فهرست رقابت با خودروهای مدرن چینی و کره‌ای نگه دارد. مشخصات فنی آپلود عکس تندر 90 پلاس با بهره‌گیری از یک موتور K4M هزاروششصد سی‌سی توانسته استهلاک خود را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین توانایی این موتور در تولید 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور بر دقیقه آن را در فهرست خودروهای پرتوان قرار داده است. این خودرو از یک گیربکس پنج سرعته دستی برای انتقال قدرت کمک گرفته و در 13.3 ثانیه از صفر به صد می‌رسد. تندر 90 پلاس در یک سیکل ترکیبی 6.9 لیتر سوخت مصرف می‌کند. پیشرانه دنا پلاس که می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار در 2200 دور بر دقیقه و گشتاوری در حدود 215 نیوتن متر در 2200 دور بر دقیقه تولید کند، 1.6 لیتر گنجایش دارد. قرارگیری این پیشرانه در کنار یک گیربکس دستی 5 سرعته توانسته شتاب صفر تا صد دنا پلاس را نسبت به رقیب فرانسوی خود 3.3 ثانیه بهبود بخشیده و حداکثر سرعت آن را به 205 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین با بهره‌گیری از امکاناتی چون سیستم کنترل بخار بنزین و مصرف 7.9 لیتر سوخت در یک سیکل ترکیبی توانسته استاندارد آلایندگی یورو 4 را برآورده سازد. ایمنی تندر 90 پلاس هیچ‌گاه به‌طور مستقیم از نظر ایمنی موردبررسی قرار نگرفته است. اما شباهت ظاهری و کیفی آن به تندر 90 سبب شده که بیشتر افراد تندر 90 پلاس را در این بخش با تندر 90 هم‌رده بدانند. کسب چهار ستاره ایمنی در تست‌های یوروانکپ، عکس‌العمل مناسب بدنه در تحمل آسیب و انتقال کمترین آسیب به سرنشینان سبب شده است که این خودرو از نظر ایمنی همراه قابل‌اعتمادی تلقی شود. همانند بیشتر خودروهای ملی، دنا پلاس نیز در هیچ‌یک از آزمون‌های استاندارد ایمنی شرکت نکرده و نمی‌توان به‌روشنی درباره سطح ایمنی این خودرو نظر داد. البته استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS و EBD، 4 کیسه هوا در قسمت‌های جلویی و جانبی، دوربین دید عقب، سنسور هشداردهنده موانع عقب، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای با امکان تنظیم ارتفاع و سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام بروز حادثه توانسته است تجهیزات ایمنی خوبی را به نسبت قیمت خود فراهم کند. جمع‌بندی به‌طورکلی این دو خودرو به جز در بحث قیمت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. دنا پلاس از ابتدا با هدف ارائه یک خودروی لوکس و آپشنال طراحی شده درحالی‌که تندر 90 پلاس یک خودروی خانوادگی و ساده است. ازاین‌رو تصمیم نهایی درباره انتخاب میان این دو گزینه به خواننده متن واگذار می‌شود. منبع: آیا قیمت دنا پلاس مناسب است؟
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن