Where تقویت خودرو کامل است؟
اگر خودرو را برای استفادههای معمول میخواهید، مثلاً به سرکار بروید، خریدهای خود را به منزل ببرید و… بهطور متقابل در صورت وجود درهای اضافه، مثلاً در خودروهای لیموزین، ستونهای میانی جدیدی پدیدار میشوند؛ این ستونهای میانی در اینگونه خودروها با نام B1، B2 و الی آخر شناسایی میشوند. به دلایل مختلفی از جمله گران بودن کابل مسی، معمولا خودروسازان در اتصال قطب منفی باطری به بدنه خودرو خوب عمل نمیکنند و کابل ضعیفی را در این بخش متصل میکنند به همین دلیل توصیه میشود همیشه روی حتی همه خودروها از یک کابل دوم برای تقویت اتصال بدنه به خودرو استفاده کرد. خودروسازان شرایط فنی خودرو را به بهترین نحو تنظیم می کنند تا حداکثر عملکرد فنی خودرو را در زمان ثبت رکورد شتاب صفر تا 100 و حداکثر سرعت محصول جدید خود به نمایش بگذارند. شرکت خودروسازی ام جی که یک شرکت بین المللی چینی محسوب می شود با اعمال سیاست های جدید خود تلاش می کند سهم بیشتری در بازارهای رو به رشد خودروهای الکتریکی داشته باشد و به همین دلیل اخیرا یک خط تولید پیشرفته برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی در تایلند تاسیس کرد. برای رفع این مشکل می توانید از این قطعه استفاده کنید تا در فاصله بین تعویض دندهها تا حدی از کاهش شتاب و سرعتگیری جلوگیری کند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم اگزوز برای خارج کردن دود ناشی از احتراق درون سیلندر باید به خوبی وظیفه اش را انجام دهد. برای حجم زنی بلوک سیلندر پیشرانه به نصب بوش نیاز است که نصب آن باید با دقتی زیادی انجام گردد تا مشکلاتی مانند ردکردن کمپرس و روغن سوزی در بازه زمانی کوتاه در آن ایجاد نشود. حالا شما باید ببینید که ماشین را برای چه کاری میخواهید تا به نتیجه برسید که این کار برای شما مزیتی دارد یا خیر! تقویت موتور ماشین با تعویض سرسیلندر : میتوانید ازسرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر هشت سوپاپ یا بیشتر دارند. همچنین می توانید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر از هشت سوپاپ یا بیشتر بهره میبرند. فیلتر ذرات دیزل (DPF - Diesel Particulate Filter) سامانه ای است که برای حذف ذرات دیزل یا دوده از گازهای خروجی موتورهای دیزل طراحی شده است.توجه بفرمایید در برخی وسایل نقلیه فرانسوی سیستم فوق FAP نیز نامیده میشود.
در ادامه نیز نصب فیلتر هوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پولیش سرسیلندر پیشرانه، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (انژکتورهای پژو ۲۰۶ تیپ ۵)، ریمپ ECU یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راه حلهای موجود می باشند. تمام این تمهیدات برای تنفس بهتر ماشین است، پس اگر از تراتل استفاده نمی کنید حتما باید فیلتر هوای خودرو خود را با فیلتر هوای اسپرت تعویض کنید. این کیت هوای ورودی را سرد کرده و هوای سرد مستقیما وارد محفظه احتراق موتور می گردد. همچنین فضای بیشتری برای ورود هوا قرار می دهد و ازآنجایی که تراتلها هوای بیشتری را بدون وجود فیلتری وارد موتور می کنند، موجب دوده گرفتن مجاری سوپاپها هم می شود که باید به این نکته هم توجه داشته باشید. اما افزایش قدرت بوستر ممکن است بر روی سیلندها و دیسکهای معمولی فشار زیادی وارد کند و باعث نابودی سیلندر یا خوردگی آنی دیسک و لنت ترمز شود! یکی از موانع جریان دود در مسیر خروج هستند اما یکی از بزرگ ترین موانع در این مسیر کاتالیست اگزوز است . برخی حتی برای دستیابی به اعداد و ارقام خیرهکنندهتر و در چنگ داشتن قدرت بالای ۲۰۰ اسب بخار در اتاق پراید، به سراغ پیشرانههایی نظیر SR20 نیسان میروند که قابلیت تقویتپذیری بالاتری نیز نسبت به خانواده پیشرانههای سری B مزدا دارد. از دیگر مواردی که در رابطه با تقویت موتور یک ماشین باید به آن اشاره کنیم، افزایش اسب بخار خودرو است. در سال ۱۹۱۳ میلادی، ۱۳۶۲۳ نفر برای شرکت فورد موتور کار میکردند و تا سال ۱۹۱۵ میلادی این تعداد به ۱۸۰۲۸ نفر افزایش یافت. اما این سادگی به معنی رفتن با پراید خود به نزدیکترین تراشکاری برای افزایش قدرت نیست! اگر قصد تقویت موتور ماشینتان را دارید اما تصور میکنید که شاید در آینده نزدیک آن را بخواهید بفروشید، پیشنهاد میدهیم که از این کار خودداری کنید. جدا از این مسئله که پیرو مشکلات فوق آلایندگی خودرو فراتر از حالت عادی میرود و کارایی پیشرانه کاهش پیدا می کند، گاها هزینه های سنگینی برای تعمیر و یا تعویض این قطعات صرف می شود و در صورت متقبل شدن هزینه های فوق باز هم بعد از مدتی به علت نبود بستر مناسب سوخت و افزودنی های استاندارد ایرادات فوق دوباره پدیدار میشوند.
اتصال این کابل بسیار آسان بوده و کافی است فقط پیچ قطب منفی باطری را باز کرده و یک سر کابل را به آن بسته و از طرف دیگر کابل را به یکی از پیچهای بدنه متصل کنید. معمولاً از شیر برای کنترل جریان گاز استفاده می شود و در صورت لزوم ممکن است دریچه کاملاً بسته شود. مخازن سوخت این خودرو برای بنزین ۴۰ لیتر ( کاهش ۱۲ لیتری نسبت به نسل قبل ) و برای گاز طبیعی CNG ۷۵ کیلو گرم ( افزایش ۵ کیلوگرمی نسبت به نسل نوربرت پرفورمنس قبل ) است. اگر شما هم به دنبال راهی برای تقویت موتور یک ماشین هستید، پیشنهاد میدهیم که ابتدا با معایب این کار آشنا شده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید. حالا اگر به دنبال افزایش اسب بخار خودرو خود هستید، باید بگوییم که با افزایش حجم موتور ماشین، این کار انجام میشود. برای توضیح این موضوع لازم میدانیم که دو مفهوم گشتاور نیروی موتور و همچنین قدرت اسب بخار ماشین را توضیح دهیم. یکی از بزرگترین معایب آن را در مطالب بالا توضیح دادیم. در مقالات پیشین به توضیح عمل ریمپ ایسیو پرداختیم.اکنون به شرح این خدمات در حوزه خودروهای کار یا تجاری بپردازیم زیرا در ریمپ خودروهای سنگین اهداف و نیازهای متفاوتی نسبت به خودروهای سبک دنبال می شود که در ذیل به بیان خدمات هوشمندانه قابل ارائه برای خودروهای سنگین می پردازیم. در این مقاله به ارائه راهکارهایی در زمینه تقویت موتور خودرو می پردازیم. در هنگام انجام حجم زدن بیشتر موتور نیاز به تغییر زوایای میل سوپاپ و تغییر پورت های سرسیلندر حس میشود و کار پورت و پولیش کردن آن و همچنین نصب سوپاپهای بزرگتر دور از انتظار نیست. متاسفانه بنزین و گازوئیل با کیفیت و با افزودنی ها و استانداردهای روز (یورو 6) و مشتقات دیگر مانند ادبلو با کیفیت مناسب در ایران یافت نمی شوند و یا در صورت یافت شدن به علت هزینه بالا از سوی رانندگان مورد استفاده قرار نمی گیرند از این رو سیستم های پیشرفته کنترل آلایندگی، امنیتی و کنترلرگر پیشرانه با مشکلات جدی روبرو می شوند. یک سیستم فناوری پیشرفته کنترل انتشار آلاینده است که یک ماده کاهنده یا می توان گفت بازدارنده مایع را از طریق یک کاتالیزور ویژه به جریان خروجی یک موتور دیزل تزریق می کند. ولی باعث افزایش توان خروجی موتور میگردد. ولی باید دقت نمود پیستونی مناسب بوده که بهترین فرم تاج را برای مدل سرسیلندر و نسبت تراکم مورد نظر داشته باشد تا بدین ترتیب نیازی به کف تراشی بلوک و تراش تاج پیستون یا دستکاری ابعاد شاتون و میل لنگ نباشد و یا نیاز به آن خیلی کم شود. حجم زنی موتور پراید به این دلیل ساده بوده که طیف وسیعی از پیستونها و شاتون ها برای آن در دسترس می باشد و حتی میتوان به سراغ سرسیلندرهای ۱۶ سوپاپ برای آن رفت. در طول این فرآیند قطعاتی مانند مجموعه کامل سرسیلندر، پیستون ها، شاتون ها و حتی در برخی موارد میل لنگ هم امکان دارد با مدل B5 تعویض شود.
تعویض کل سرسیلندر نیاز به تغییر کامل سیستم سوخترسانی (انژکتور و برنامه و یا تغییر کاربراتور) برای تامین سوخت اضافی داشته و نیازمند مچ کردن پورت ها می باشد. این امر خطر و شدت ضربه راننده یا حتی ضربه زدن به ستون را در هنگام تصادف از جلو کاهش میدهد. این فرآیند “انتخابی” نامیده می شود زیرا باعث کاهش سطح NOx با استفاده از آمونیاک به عنوان ماده کاهنده در سیستم کاتالیزور می شود. در این سال ایران خودرو به عنوان صادرکننده نمونه ایران، جایزه ملی صادرات را کسب کرد. همنین روش هایی شامل نصب میل سوپاپ های اسپرت با زوایای مناسبتر برای بهبود عملکرد و راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین موتور و شمع با وایر بهتر برای norbert performance تولید جرقه قویتر. همچنین طبیعتا استانداردهایی در رابطه با نصب اگزوز های اسپرت و وجود دارد، اما در ایران چنین تغییراتی مشخصا در ناحیه خاکستری قانون قرار گرفته و میزان مجاز یا غیر مجاز بودن آن چندان مشخص نیست. البته می توان فنر فابریک خود خودرو را هم برید اما این کار باعث سواری خشک و آسیب به کابین می شود.برای تهیه فنر های ریس هم میتوانید به لوازم اسپرتی ها مراجعه کنید. برای افزایش سرعت وسیله نقلیه و تقویت موتور ماشین خود میتوانید از قسمت های سنگین خودرو خلاص شوید و جایگزین های سبکتری پیدا کنید. دور موتور در زمان تعویض دنده کاهش پیدا می کند و افزایش سرعت متوقف می شود. 3) سرعت تعویض دنده در شتابگیری و رانندگی نقش مهمی دارد، قسمتی از این سرعت به راننده بستگی دارد اما نقش مهمتری را اتومبیل ایفا میکند پس هرچه شیفتر های گیربکس در مدت زمان کمتری مسیر دنده ها طی کنند اثر بیشتری در بهبود شتابگیری دارد . در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در میآورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض میکنند.