نمادهای تاریخی و اهمیت خرما

نخل خرما هزاران سال است که الهام گرفته و تغذیه می کند و اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی ترین درختان کشت شده

توسط BASHARIATEMROOZ در 21 فروردین 1401

نخل خرما هزاران سال است که الهام گرفته و تغذیه می کند و اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی ترین درختان کشت شده در جهان است. اگرچه منشأ دقیق نخل خرما در هاله ای از ابهام باقی مانده است، اکتشافات در بین النهرین و دره نیل مصر ثابت می کند که این درختان گرامی از 4000 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته اند.

برای خرید خرما پیارم از این سایت اینجا را کلیک کنید.

یک شگفتی طبیعی، نخل خرما حدود 5 سال میوه می دهد اما تا 100 سال عمر می کند. ارتفاع درختان در صورت رشد کامل به 30 متر می رسد، که مشخصه آن تنه متمایز از الیاف چوبی روی هم قرار گرفته است که به نظر می رسد شبیه سنبله است، و تاجی از برگ های پینه دار سبز رنگ.

 

به لطف شیوه‌های کشاورزی باستانی و مهارت‌های قدیمی، خرما در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن به وفور رشد کرده است و به دلیل میوه‌های ارزشمند و نمادهای همیشگی آن مورد احترام است. تمدن های باستانی که عموماً به عنوان "درخت زندگی" از آن یاد می شود، زمانی به درخت خرما برای ملزومات زندگی نگاه می کردند - از برگ ها و تنه های آن در ساخت خانه های معمولی در گذشته استفاده می شد، در حالی که از میوه خرما برای اهداف دارویی و به عنوان استفاده می شد. در اقلیم های خشک غیر از این از رزق استقبال کنید.

 

دین

همانطور که درختان در سراسر خاورمیانه و سپس به سایر اقلیم های خشک در سراسر جهان گسترش یافتند، شروع به پرورش معنای معنوی کردند. در متون دینی یهودیت، مسیحیت و اسلام به درختان خرما اشاره شده است. یکشنبه نخل، جشنی که مسیحیان و یهودیان آن را جشن می گیرند، ریشه در برکت و قرار دادن استراتژیک شاخه های خرما دارد، در حالی که در یونان باستان، این درخت نماد آپولو بود که در زیر درخت خرما در جزیره دلوس متولد شد.

 

نخل خرما نیز بیش از 20 بار در قرآن کریم ذکر شده است و ارتباط نزدیکی با دین اسلام دارد. این مکان که به طور رسمی در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت شده است، از دیرباز نمادی از رفاه در جهان عرب بوده است. حتی امروزه نیز مرسوم است که از بازدیدکنندگان در خاورمیانه با سرو خرمای تازه به عنوان استقبال گرم استقبال می کنند.

 

غذا و دارو

این «ابرغذا» که تغذیه حیاتی برای نسل‌های تمدن خاورمیانه و شمال آفریقا فراهم می‌کند، مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی را ارائه می‌کند. در قرآن کریم، حضرت محمد (ص) مؤمنان را به مصرف خرما به دلیل خواص قوی سلامت‌بخش آن تشویق می‌کند که امروزه بسیاری از آن‌ها از نظر علمی ثابت شده است.

 

خرما که از یک غذای ضروری برای بقا در آب و هوای خشن بیابانی تبدیل شده است، اکنون بخشی ضروری از رژیم غذایی روزانه در سراسر جهان است. خرماهای فوق العاده همه کاره – چه با مجموعه ای از مواد پر شده باشند و چه به شکل شربتی شیرین فشرده شوند – تقاضای زیادی برای خرما دارد.

 

این فقط میوه نیست که خوراکی است - زمانی معمول بود که سنگ خرما را آسیاب می کردند و آن را با آرد مخلوط می کردند تا نان های خاصی تهیه کنند، یا از هسته ها به عنوان خوراک شتر و اسب استفاده می کردند. حتی قلب خرما را اغلب به عنوان سبزیجات می پختند و می خوردند، اما اکنون به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود.

 

ساخت و ساز ساختمان

مسجد النبی - اولین مسجد تاریخ - در سال 622 پس از میلاد با استفاده از تنه درخت خرما و گل برای ساخت دیوارهای آن و همچنین برگ های برگ برای سقف آن ساخته شد. این به پایه‌گذاری ساخت‌وساز اولیه در منطقه کمک کرد، همانطور که خانه‌های سنتی ارش یا براستی در امارات و عربستان سعودی که به شدت به نخل خرما نیز متکی بودند، ثابت شد. درخت تا اواسط قرن بیستم یک ماده ساختمانی با ارزش باقی ماند.

 

چوب درخت خرما اگرچه سخت نبود، اما به دلیل توانایی آن در تحمل شرایط آب و هوایی گرم و خشک در خانه ها نیز استفاده می شد. این مواد همچنین در ساخت بخش‌های خاصی از کشتی‌های قایقرانی اولیه که تجارت دریایی را در سراسر خاورمیانه زنده نگه می‌داشتند، ضروری بود.

 

معماری و هنر

شواهدی از کشت خرما با قدمت قرن‌ها به اشکال مختلف ظاهر می‌شود، از جمله حکاکی نخل‌های خرما بر روی مهرهای امپراتوری آشور، آثار باستان‌شناسی و معماری که در آن سرستون‌های ستون‌ها به شکل درختان خرما حک شده‌اند.

 

فراتر از تأثیرات معماری، نخل خرما به یک عنصر تزئینی مشهور تبدیل شد که در موزاییک‌های هنری روم بیزانس نشان داده می‌شود، که پیوندی جدایی ناپذیر با مسیحیت را نیز توضیح می‌دهد. الهام‌بخش طراحی درختان، شاخه‌ها و گل‌های آن در دوردست‌ها، از جمله قبه‌الصخره اورشلیم و مسجد بزرگ دمشق، دیده می‌شود، در حالی که نقوش خلاقانه نیز روی لباس‌ها گلدوزی شده بود، در فرش‌های قرن هفدهمی و غیره بافته می‌شد.

 

به سرعت به امروز، و بسیاری از صنعتگران با استعداد منطقه همچنان از درخت نخل در طرح‌های جواهرات دست‌ساز، به‌عنوان الگوهای گلدوزی شده روی عبایی‌ها یا حتی هنگام ایجاد لوازم جانبی پایدار مانند کیف‌های دستی ساخته شده از برگ‌های خرما، الهام می‌گیرند.

آخرین مطالب