شیوه استفاده از بالش فرم دهی سر به چه صورت است؟

خواب کودک از نکات بسیار مهمی است که نقشی حیاتی در رشد و نمو بدن او دارد. این فاکتور در ماه های اولیه برای رشد

توسط BASHARIATEMROOZ در 23 خرداد 1400

خواب کودک از نکات بسیار مهمی است که نقشی حیاتی در رشد و نمو بدن او دارد. این فاکتور در ماه های اولیه برای رشد مغز و ماهیچه های کودکان علی الخصوص قلب بسیار حیاتی است. پس بسیار مهم است که تمامی موارد در رابطه با استراحت و خواب نوزاد فراهم گردد تا نوزاد بتواند به خوابی عمیق برود. یکی از اقلام مهم در سرویس خواب نوزاد بالش است چرا که نوزاد بسیاری از ساعات شبانه روز را در تماس با آن سپری میکند.

مشکلی که ممکن است در استفاده از بالش های معمولی برای کودکان به وجود بیاید مشکلی است به نام سندرم سر تخت. در ماه های اولیه که مغز نوزاد به شدت در حال رشد کردن است، جمجمه او نیز برای تطبیق پیدا کردن با این تحولات ساختاری نرم و انعطاف پذیر دارد. به همین خاطر به راحتی بسته به محل قرار گرفتن و خوابیدن نوزاد تغییر شکل پیدا می کند.

اگر نوزاد را بر روی سطحی به مدت زیادی و به صورت یکسان و در یک حالت قرار دهیم، یک سمت از سر نوزاد که در تماس با زمین یا بالش است به شکل صاف در می آید. برای جلوگیری از این مشکل راهکارهایی در گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز استفاده می شود که در ادامه این راه ها را شرح خواهیم داد.

راهکار های گذشتگان

راهکار هایی که در گذشته و در زمان مادران ما استفاده می شد و همچنان نیز استفاده می شوند روشی است که در آن کودکان را به صورت مرتب بر روی بستر جا به جا می کنند. ابتدا کودک را به پهلوی راست بعد از چند ساعت به پهلوی چپ و سپس رو به بالا قرار می دهند و این ترتیب تکرار می شود. مشکل این روش آن است که مدام باید حالت قرار گیری کودک را تغییر داد و این مسئله خسته کننده است و حتی ممکن است کودک خود در جای خود بچرخد و همین موضوع ممکن است نظم این روش را برهم بزند.

استفاده از بالش فرم دهی سر

برای حل مشکلات اشاره شده که در گذشته وجود داشتند می توان از انواع بالش های فرم دهی استفاده کرد که با استفاده از آن ها دیگر سر کودک بر روی سطح صاف قرار نمی گیرد و مشکلی از بابت دفرمه شدن سر کودک ایجاد نمی گردد. این بالش ها مانند بالش های معمولی هستند با این تفاوت که در مرکز آن ها یک سوراخ به جهت قرار گیری سر کودک طراحی شده است و می تواند در شکل گیری مناسب سر کودک بسیار مفید باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد استفاده از بالش های با کیفیت مناسب و دارای رویه جداشونده است تا بتوان در صورت نیاز با جدا کردن آن رویه بالش را شست و تمیز کرد. نکته مهم دیگر استفاده از بالشی است که اندازه آن مناسب با سر نوزاد باشد تا باعث ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات در نوزاد و کودک نشود.

در خصوص بالش فرم دهی سر بیشتر بدانید:

یکی از مشکلاتی که برای نوزادان اتفاق می افتد تخت شدن پشت سر نوزاد به دلیل نرم بودم استخوان جمجمه می باشد . این مشکل امروزه با استفاده از بالش فرم سر نوزاد قابل حل می باشد در ادامه شما را با دلایل ایجاد این مشکل و راه های رفع این مشکل و همچنین مزیت های استفاده از بالشت های فرم دهی سر نوزاد آشنا خواهیم کرد.

یکی از مشکلاتی که در بعضی مواقع برای نوزادن رخ میدهد صاف شدن یا به اصطلاخ پخی پشت سر نوزاد می باشد . این مشکل معمولا به دلیل شرایط نامناسب جای خواب  نوزاد و نرمی استخوان جمجمه در نوزادان میباشد که البته مسئله ای طبیعی است.

البته این صافی در نوزادان گاهی از بدو تولید وجود دارد اما مهم ترین نکته رفع این مشکل است که به راحتی امکان پذیر است. در این بخش رفع این مشکل با استفاده از بالش های فرم دهی سر نوزاد را برای شما تشریح خواهیم کرد

منبع:

 

https://baamardom.ir/182960/بررسی-مزایای-استفاده-از-بالش-فرم-دهی-سر/

آخرین مطالب