زیر و بم لکسوس

 مدتی است که افزایش قیمت خودرو در بازار ایران، خودرو را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد

توسط BASHARIATEMROOZ در 22 دی 1399

 مدتی است که افزایش قیمت خودرو در بازار ایران، خودرو را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. این افزایش قیمت در انواع خودروهای داخلی و خارجی به چشم می‌خورد و باعث شده است که بیشتر متقاضیان دیگر توان خرید خودرو را نداشته باشند. در ایران به دلیل این افزایش قیمت‌های نجومی، علاقه مندان خودروهای خارجی، به دلیل کاهش هزینه‌های پرداختی به سمت خودروی کارکرده گرایش پیدا کردند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی انواع مدل‌های خودروی‌ لکسوس بپردازیم و در ادامه خصوصیات چند سری از این خودروی لوکس را بررسی کنیم.

تاریخچه‌‌ی لکسوس

کمپانی لکسوس از سال 1989 مشغول به فعالیت است. این کمپانی توسط مدیر عامل تویوتا راه اندازی شد و وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را بر عهده دارد. لکسوس در حال حاضر تولیدات خود را در 70 کشور جهان عرضه می‌کند و یکی از 10 نشان تجاری یا برند برتر ژاپن، بر پایه میزان ارزش بازار، به‌شمار می‌رود. دفتر مرکزی شرکت لکسوس در ژاپن قرار دارد و دفاتر بین‌المللی و مراکز عملیاتی آن نیز در شهرهای بروکسل، بلژیک و تورانس، کالیفرنیا مستقر هستند.

طراحی و فناوری‌های پیشرفته در انواع خودروهای لکسوس

مونیتورهای پیشرفته، صندلی ‌های چرم، کلید‌های هوشمند، و استارت دکمه‌ای و ... تنها نمونه‌هایی از امکانات رفاهی انواع خودورهای لکسوس به شمار می‌روند. در تمامی محصولات لکسوس، ایمنی سرنشینان و راننده در اولویت قرار داشته است. ارگونومی داخلی ماشین، سیستم‌های کمکی کنترل پایداری، ایربگ‌های داخل خودرو، نرم افزارهای پیشرفته‌ی داخل خودرو، دوربین‌های پشتیبان و ... تنها نمونه‌های کوچکی از امکانات ایمنی خودروی لکسوس هستند. در ادامه قصد داریم شماری از محصولات سری‌های NX، RX، GX را معرفی کنیم و به بررسی برخی از خصوصیات آن‌ها بپردازیم.

دامنه‌ی وسیع انواع خودروی لکسوس

خودروی لکسوس در انواع مختلف سدان و شاسی بلند در بازارهای جهان، تولید و عرضه می‌شود. در زمینه‌ی خودروهای سدان لوکس می‌توان سری‌های بزرگ LS و سری‌های ٍES و GS را در کلاس متوسط نام برد. مدل‌های IS، HS  نیز در کلاس خودروهای کامپکت، از دیگر انواع این سدان لوکس ژاپنی است.

. NX و RX  در ابعاد مختلف، LX در ابعاد کامل و  GX در اندازه‌ی متوسط در دسته‌ی خودروهای کراس اوور لکسوس یا SUV قرار دارند.

لکسوس RX350

 لکسوس RX350 از خودروهای سایز متوسط این کمپانی است. لکسوس RX در  تیپ‌ها و مدل‌های تولیدی سال‌های 2007 تا 2018 در محدوده‎‌ی قیمتی 950،000،000 تا 5،550،000،000 تومان در بازار به فروش می‌رسد.

لکسوس چهار نسل از  RX  را تا به کنون به جهان عرضه کرده است. این نسل را می‌توان آغازی برای ورود لکسوس به بازار ایران دانست. مدل‌های بعدی این خودروی لاکچری پس از RX به ایران ورود پیدا کردند. RX350  در دو تیپ فول و نیمه فول در سال 2009 در ایران حضور پیدا کرد. هر دو تیپ مجهز به امکانات رفاهی مناسبی چون: صندلی‌های مجهز، کیفیت بالای ساخت، جنس چرمی تجهیزات داخل کابین، ، کروز کنترل هوشمند، دوربین جانبی، هد آپ دیسپلی، سقف پاناروما و سواری نرم و راحت هستند. در RX350 نیروی یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندری، توسط یک گیربکس شش سرعته‎‌ی اتوماتیک، به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. این پیشرانه توانایی تولید 275 اسب بخار قدرت و 348 نیوتن گشتاور را دارد. نسخه‌ی فیس لیفت RX350 معمولی و 350 F در سال 2013 راهی ایران شد.

خودرو از لحاظ امنیت دارای امکانات بسیار ارزشمندی است. سیستم ترمز اضطراری، سنسورهای هوشمند، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار فشار باد لاستیک‌ها، جاسازی ده ایربگ در فضای داخلی کابین و ... تنها بخشی از مشخصات ایمنی لکسوس RX350  است.

لکسوس NX200 

محصولات سری NX که یکی از کراس‌‌اوورهای محبوب کمپانی لکسوس در بازار کشورمان محسوب می‌شوند، درواقع نمونه‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر سری RX در سبد محصولات شرکت سازنده هستند. لکسوس NX (lexus nx) اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2014 در معرض دید عموم قرار گرفت و از همان سال نیز عرضه‌ آن‌ به بازار جهانی آغاز شد. لکسوس nx فقط در یک نسل و در دو مدل NX200 و NX300هیبریدی به بازار عرضه می‌شود و هر دو این مدل‌ها نیز شانس حضور در بازار ایران را کسب کرده‌‎اند. لکسوس nx از پلتفرم MC شرکت تویوتا بهره می‌برد؛ پلتفرمی که در بسیاری از خودروهای شاخص شرکت Toyota  نظیر تویوتا راوفور و تویوتا کرولا مورد استفاده قرار گرفته است.

لکسوس NX در دو مدل هیبریدی و توربو به بازار عرضه شد. ایرتویا عهده دار عرضه‌ی این نسل از لکسوس به بازار بود. NX200 نمونه‌ی میانی بین لکسوس NX200t و NX300 است. طراحی‌ خشن و خطوط شارپ روی بدنه، از تغییرات ظاهری این خودروی مدرن است که علاوه بر زیبایی، در عملکرد آیرودینامیکی خودرو هم موثر بوده است. لکسوس NX200  سادگی دلبرانه‌ای دارد.

خودرو دارای امکانات ایمنی کم نظیری است.  ترمز هوشمند استاپ اسمارت، سیستم پیش برخورد، حضور هشت ایربگ در فضای داخلی خودرو، ترمز ضد قفل ABS، سیستم کمکی ترمز EBD، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، کم شدن قدرت موتور در زمان ترمز گیری و ... از دیگر ویژگی‌های ایمنی خودرو است. NX200 موفق به کسب 5 ستاره‌ی ایمنی از سازمان ENCAP اروپایی شده است.

لکسوس GX460

 سری G لکسوس در سری خودرو های سایز متوسط شاسی بلند قرار دارد و از نمونه‌های بسیار معروف کراس اوورهای کمپانی لکسوس است. خصوصیات ظاهری و فنی مدل GX لکسوس، از سال  2014 تا 2019 تغییری نکرد. اما در سال 2020 تغییراتی در ظاهر این خودروی لاکچری پدید آمد و نسبت به نسخه‌های پیشین خود مدرن‌تر شد. طراحی ‌های جدید خطوط بدنه، جلو پنجره‌ی بزرگ و چراغ‌های LED  جدید از تغییرات ظاهری GX460  تولید سال 2020 بودند. موتور خودرو در این مدل تغییری نکرد و خودرو از لحاظ فنی با همان موتور قبلی 8V و حجم 4.6 لیتر کار می‌کند. این موتور، توان تولید 301 اسب بخار قدرت و 329 نیوتن متر گشتاور را دارد. یک گیر بکس شش دنده‌ای در این خودرو نیروی موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.  از امکانات ایمنی خودرو می‌توان به سیستم هشدار تصادفات، نور بالای اتوماتیک، رادار بین خطوط، هشدار عبور عابر پیاده، کروز کنترل هوشمند و ... اشاره کرد.

منبع: خودروتک

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن