از جوش سر به سر میلگرد چه استفاده ای کنیم؟

جوش سر به سر میلگرد یکی از مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان های امروزی، میلگرد است. متصل کردن میلگرد ها هم

توسط BASHARIATEMROOZ در 23 شهریور 1400

جوش سر به سر میلگرد

یکی از مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان های امروزی، میلگرد است. متصل کردن میلگرد ها هم یکی از دغدغه های همیشگی می باشد که از راه ها مختلفی مانند کوپلر و جوش سر به سر میلگرد قابل انجام است. یکی از مهم ترین روش های متصل کردن میلگرد ها استفاده از جوش سر به سر میلگرد یا جوش فورجینگ می باشد. در ادامه اطلاعات کاملی درمورد این روش اتصال کسب خواهید کرد:

جوش سر به سر میلگرد این گونه انجام می شود که یک شعله که شامل ترکیبی از گاز اکسیژن و یک گاز قابل سوختن دیگر مانند گاز استیلن می باشد می سازنند و با استفاده از این شعله دو سر میلگرد را آن قدر گرم می کنند که دو سر میلگرد نرم شود و به شکل خمیر دربیاید و بعد در زیر فشار اعمال شده آن ها را با هم متصل می کنند. 

این روش اتصال میلگرد بسیار پر طرفدار می باشد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد:

مزایا جوش سر به سر میلگرد چیست؟

این روش طرفداران بسیار زیادی را در دنیا دارد و قطعا دلیل این طرفداری مزایای بسیار این روش است که در ادامه چند مورد را باهم بررسی خواهیم کرد:

1. مقدار مواد مصرفی در این نوع جوشکاری کم است. بنابراین، هزینه حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

2. یکپارچگی تجزیه و تحلیل بار در نقطه اتصال دو سر حفظ می شود.

3. با استفاده از جوش سر به سر میلگرد، اتصال را می توان با حداقل طول ایجاد کرد.

4. در این روش به دلیل حذف همپوشانی، وزن سازه کاهش می یابد.

5. این نوع جوشکاری نیازی به برق سه فاز نیست.

6. تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری سر میلگرد به راحتی توسط کارگر قابل استفاده است.

7. این جوشکاری را می توان با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن اعمال کرد.

8. جوشکاری فورجینگ حجم آرماتور را کاهش می دهد، بنابراین اختلاط بتن با آرماتور را افزایش می دهد.

9. این روش خطاهای انسانی را در چیدمان اتصالات و آرماتور کاهش می دهد.

10. جوشکاری میلگرد حدود 30 درصد در هزینه میلگرد صرفه جویی می کند.

11. این جوشکاری همچنین امکان اتصال قطعات و میلگرد را فراهم می کند.

12. با این روش اتصال، میلگرد ها خواص متالورژی خود را حفظ می کنند.

13. با کاهش حجمی که این جوشکاری به میلگرد می دهد، عمل ارتعاش بهتر انجام می شود.

14. جوشکاری سر به سر مقاومت سازه را در برابر عواملی مانند زلزله افزایش می دهد.

15. این جوشکاری باعث افزایش قطر آرماتور در مفصل شده و در نتیجه مقاومت آن افزایش می یابد.

معایب جوش فورجینگ میلگرد چیست؟

در حدود 50 الی 60 سال گذشته در دنیا این روش بسیار استفاده می شده است و مهندسان اعتقاد داشتند که این روش استحکام سازه را بسیار بالا می برد و همچنین به دلیل این که در این روش میلگرد ها سر به سر جوش می خورند باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد. سال ها یکی پس از دیگری گذشت تا مهندسین معایب جوش سر به سر میلگرد را که در گذشته بسیار پر طرفدار بود کشف کنند.

در ادامه با چند مورد از این معایب آشنا خواهیم شد:

1. در این روش از گاز اکسی استیلن به منظور حرارت دهی استفاده می شود که این حرارت قابل مدیریت نیست و ممکن است به این دلیل استحکام سازه کاهش یابد

2. کار با دستگاهی که برای جوش سر به سر میلگرد یا جوش فورجینگ استفاده می شود، به تخصص خاصی نیاز دارد و اگر فرد غیر متخصص بخواهد از آن استفاده کند در مقاومت ساختمان اثر منفی می گذارد که غیرقابل جبران است.

3. هیچ فرمولی برای محاسبه زمان مورد نیاز برای حرارت دهی به میلگرد وجود ندارد و یک چیز تجربی و تقریبی می باشد و اگر فرد با تجربه ای این کار را انجام ندهد باعث کاهش مقاومت سازه و آسیب رسیدن به آن در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله می شود.

4. آهن در مقابل حرارت دچار تغییرات اساسی در ساختار خود می شود و در این روش جوش سر به سر میلگرد به دلیل این که حرارت به میلگرد ها می رسد باعث کاهش مقاومت آن ها می شود و در برابر حوادثی مانند طوفان به راحتی آسیب پذیر هستند.

5. شرایط آب و هوایی تاثیر مستقیم در مقاومت میلگرد ها دارد و در محیط های سرد مانند مناطق کوهستانی، مقاومت میلگرد ها به پایین ترین حد خود می رسد و نسبت به مناطق گرم سیر مقاومت خیلی خیلی کمتری دارد و اگر در این مناطق سرد سیر حادثه ای به وجود بیاید ممکن است مشکل ساز شود.

6. همان طور که پیش تر گفتیم سرما مقاومت میلگرد را کم می کند و اگر در مناطق سرد از روش جوش سر به سر میلگرد استفاده شود، میلگرد سریع تر سرد می شود و امکان شکنندگی در میلگرد ها بسیار بالا می رود.

7. اگر بخواهیم از این روش در اتصال میلگرد ها به یکدیگر استفاده کنیم باید در دو سر میلگرد فشاری یکسان اعمال کنیم تا به درستی جوش بخورد و اگر ما فردی ماهر نباشیم و یا این که مشکلی از نظر جسمی داشته باشیم که سبب یکسان نبودن فشار در دو طرف میلگرد شود باعث پایین آمدن مقاومت میلگرد ها می شود که در نتیجه آن مقاومت سازه کاهش می یابد.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد یکی از بهترین روش های اتصال میلگرد ها صحبت شد که این روش جوش سر به سر نام دارد و اتفاقا در جهان از گذشته تا به امروز بسیار پر طرفدار بوده و است و بسیاری از مهندسان به این روش اعتقاد دارند.

ما در این مقاله سعی کردیم که به شما تمامی موارد را در مورد جوش سر به سر میلگرد بیاموزیم و هیچ ابهامی برای شما باقی نگذاریم. اما با این وجود اگر سوالی درمورد این روش اتصال میلگرد ها داشتید در کامنت ها از ما بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

در پایان از شما تشکر می کنم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

 

واژه های مرتبط:

قیمت دستگاه جوش سربه سر میلگرد، آیین نامه جوش سر به سر میلگرد، دستگاه جوش سر به سر، معایب جوش فورجینگ، جوش سر به سر مفتول، قیمت جوش فورجینگ، خرید دستگاه فورجینگ میلگرد، جوش میلگرد ستون، فروش دستگاه فورجینگ دست دوم، قیمت دستگاه فورجینگ ژاپنی، قیمت فورجینگ میلگرد، فورجینگ میلگرد ستون، نمایندگی دستگاه فورجینگ،

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن