آشنایی با شیوه کارکرد و عملکرد شیر برقی پنوماتیک

شیرهای برقی پنوماتیک در طی سال‌های اخیر حضور پررنگ و چشمگیری در صنایع مختلف داشته‌اند بطوریکه غالب ک

توسط BASHARIATEMROOZ در 31 مرداد 1400

شیرهای برقی پنوماتیک در طی سال‌های اخیر حضور پررنگ و چشمگیری در صنایع مختلف داشته‌اند بطوریکه غالب کارخانجات نیازمند این شیرها هستند. از این رو ما هم میخواهیم در این مقاله شما را با عملکرد و نحوه‌ی کار شیرهای برقی پنوماتیک آشنا کنیم. پس با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

شیرهای برقی پنوماتیک عموما برای قطع و وصل کردن، یکسو کردن و تنظیم فشار هوای فشرده بکار برده میشود. همان طور که از نام این شیرها مشخص است و مانند تمام شیرهای برقی دیگر شیرهای برقی پنوماتیک نیز نیاز به برق داشته و با جریان برق فعالیت میکنند. از این رو میتوان سیستم‌های پنوماتیکی را برنامه‌ریزی کرد تا در فواصل زمانی مشخص جریان هوا قطع یا وصل شوند. این شیرها توسط جریان الکتریکی که به شیر وارد شده تحریک شده و دارای نیروی مغناطیسی میشوند که نهایتا این مغناطیس باعث فعالیت شیر میشود. در مورد مزایا و شیوه عملکرد شیرهای برقی پنوماتیک در ادامه توضیحات بیشتری داده شده است.

در واقع برقی که وارد شیر برقی پنوماتیک میشود هنگامی که به بوبین ها میرسد به نیروی مغناطیس تبدیل میشود حالا بوبین‌ها مغناطیسی شده اند و مسیر عبور هوا بوسیله‌ی همین نیرو باز یا بسته میشود. حال اگر نیروی الکتریسیته از بین برود یعنی توسط اپراتور یا سیستم خودکار قطع شود نیروی مغناطیسی بوبین‌های شیر برقی پنوماتیک نیز از بین میرود و این اتفاق باعث بازگشت بوبین به حالت اول خود باز میگردد.

این توضیح کلی فعالیت شیرهای برقی پنوماتیک بود در ادامه به بررسی دقیق انواع این شیر خواهیم پرداخت. یکی از مهمترین راه‌های بررسی عملکرد شیرهای برقی پنوماتیک توجه به نام آنهاست.

شاید تا بحال اعدادی مانند دو به دو یا پنج به دو را در نام این شیرها دیده باشید. این اعداد مربوط به تعداد ورودی‌ها،  خروجی‌ها و حالات یک شیر است. در واقع منظور از پنج به دو شیری است که جمعا دارای پنج ورودی و خروجی با دو حالت است.

 

شیرهایی که تنها یک حالت دارند یک سیم‌پیچ که با نیروی برق مغناطیسی شده شافت و سوپاپ را بلند میکند که به این نوع شیرها شیر عملکرد مستقیم نیز میگویند. اما شیرهایی که دارای دو حالت هستند مانند شیر پنج به دو میتوانند بین دو حالت مختلف تغییر وضعیت دهند یا اصطلاحا سوییچ کنند. یا شیرهای سه حالته مانند شیر پنج به سه که دارای سه حالت مختلف برای سوییچ کردن است. اگر شما به شیرهای برقی پنوماتیک احتیاج دارید باید با توجه به نیاز خود نسبت به تعداد دریچه ها و حالات شیر برقی پنوماتیک مناسب خود را انتخاب کنید البته میتوانید از دیاگرام‌های ترسیم شده برای شناسایی ساختمان داخلی شیر که در حالت‌های متفاوت شیر طراحی شده‌اند نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که این دیاگرام‌ها در حالت بسته‌ی شیر رسم شده‌اند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن