آشنایی با بزرگترین معادن آهن

اهن یک عصنر از جنس فلز است که در صنعت نقش بسیار حیاتی دارد هر کشوری که ذخیره استخراج و تولید بیشتری را داشته ب

توسط BASHARIATEMROOZ در 1 خرداد 1400

اهن یک عصنر از جنس فلز است که در صنعت نقش بسیار حیاتی دارد هر کشوری که ذخیره استخراج و تولید بیشتری را داشته باشد لاوه بر اقتصاد پر رونق قدرت بیشتر هم خواهد داشت

معادن بزرگ آهن در جهان

معدن کاراخاس بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن جهان در ایالت پارا در شمال برزیل واقع شده است. به طور کامل متعلق به معدن‌کار برزیلی واله (CVRD)، دارای ذخایر اثبات شده و احتمالی ۷٫۲ میلیارد تن سنگ آهن است

 

منطقه کاراخاس دارای غنی‌ترین ذخایر و کنسانتره سنگ آهن در هر نقطه از جهان است. هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک هلیکوپتر فولادی آمریکایی برای سوخت‌گیری مجبور به فرود در تپه‌ای در این منطقه بود، موفق به فرود نشد و با تپه برخورد کرد. نجات‌یافتگان از سانحه متوجه باران براده های آهن شدند و به تبع آن بررسی هایی صورت گرفت که به کشف معدن آهن با خلوص بیش از ۶۶ درصد منجر شد. این معدن نه تنها ذخایر سنگ آهن غنی دارد، بلکه معدنی غنی برای سنگ معدن منگنز، مس، قلع، آلومینیوم و حتی طلا نیز به شمار می‌آید.

 

کشورهای استرالیا و برزیل از بزرگترین کشورهای استخراج‌کننده سنگ آهن در جهان به شمار می‌روند که در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۹۳۰ میلیون تن و ۴۸۰ میلیون تن تولید داشته‌اند.

کشور استرالیا با داشتن ۲۳ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن از میان ۴۸ میلیارد تن ذخایر سنگ خام جهان به عنوان بزرگترین کشور دارنده این ذخایر در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. بیش از ۹۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن استرالیا در بخش غربی این کشور و در استان هامرسلی واقع شده است. و این مکان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ اهن جهان محسوب می‌شود. دو شرکت معدنی بی‌اچ پی بیلتون و ریوتینو عمده استخراج‌های سنگ آهن خود را از این منطقه انجام می‌دهند.

 

زاناگا

یکی دیگر از معدن سنگ آهن بزرگ دنیا در قاره آفریقاست. زاناگا ۲٫۵ میلیارد تن ذخایر ثابت شده و احتمالی سنگ آهن را در خود جای داده است. این معدن در کنگو در قاره افریقا قرار دارد.

 

زاناگا پروژه‌ای دو مرحله‌ای است. سرمایه‌گذاران آن گلنکوراکستراتا (۵۱ درصد) و شرکت سنگ آهن زاناگا (۴۹ درصد) هستند. این معدن همچنان پروژه‌ای رو به رشد و در حال تکمیل است. عمر این معدن را ۳۰ سال تخمین زده‌اند.

 

پروژه زاناگا قرار است یک معدن سنگ آهن بزرگ در مقیاس بزرگ، عملیات فرآوری و زیرساخت برای تولید ۳۰ میلیون تن سنگ آهن با درجه بالا (خوراک پلت) در طول عمر ۳۰ ساله از معدن باشد و در دو مرحله توسعه یابد.

 

 

بزگترین معدن آهن ایران

معدن آهن گل گهر در شهرستان سیرجان، ۵۵ کیلومتری جاده سیرجان-شیراز واقع شده‌است. این شرکت از شرکت‌های وابسته و زیر مجموعه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید می‌باشد. 

 

منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطبهای فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می‌باشد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت‌های فعال این منطقه می‌باشد که نقش مهمی در سیاست گذاری و مدیریت منطقه را برعهده دارد.

آخرین مطالب